Integracja sensoryczna jest to proces, w którym mózg organizuje docierające do niego informacje płynące z ciała i środowiska, po czym wysyła odpowiednią reakcję. Zaburzenia integracji sensorycznej mają miejsce, gdy mózg nie jest zdolny do prawidłowego przetwarzania bodźców zmysłowych. Dziecko wówczas ma trudności z wykonaniem i zaplanowaniem własnych działań, może być nadmiernie ruchliwe, ma kłopoty z koncentracją uwagi. Pojawiają się również zaburzenia w rozwoju koordynacji ruchu, umiejętności pisania czy czytania. Celem terapii jest przezwyciężenie owych zaburzeń zaburzeń wspomagając rozwój układu nerwowego dziecka. Przyjmuje ona formę atrakcyjnych dla dziecka zajęć, których podstawą jest zabawa poprzez ruch, gdyż wtedy właśnie układ nerwowy przyswaja najwięcej informacji i reguluje się w odpowiedni
sposób. Zajęcia, mające charakter wesołej zabawy, dostarczają dziecku tych bodźców, na które jego system nerwowy ma największe zapotrzebowanie. Ćwiczenia są prowadzone przez specjalistę, w sali wyposażonej w profesjonalny, wysokiej jakości sprzęt przeznaczony do terapii integracji sensorycznej oraz pomoce, które służą stymulacji systemu wzrokowego, słuchowego, węchowego oraz dotykowego. Zadania są odpowiednio wyważone, czyli skonstruowane tak, by być jak najbliżej sfery najbliższego rozwoju dziecka – nie są ani zbyt łatwe, ani zbyt trudne, a co więcej – atrakcyjne i interesujące dla dziecka. Zdobywane w czasie zajęć nowe umiejętności wzmacniają w dziecku poczucie własnej wartości oraz poprawiają funkcjonowanie układu nerwowego.
W trakcie terapii w szczególności pracujemy nad:
– poprawą przetwarzania bodźców, na które występuje zbyt duża lub niedostateczna
wrażliwość,
– poprawą koordynacji ruchowej i wzrokowo-ruchowej,
– doskonaleniem funkcji posturalno-równoważnych oraz planowania ruchowego,
– rozwijaniem umiejętności manualnych i grafomotorycznych,
– wspomaganiem terapii logopedycznej w przypadku nieprawidłowego rozwoju mowy,
– zapobieganiem trudnościom w nauce pisania i czytania
– poprawą funkcjonowania dzieci z nadpobudliwością psychoruchową i trudnościami w koncentracji uwagi
Fundamentem prowadzenia terapii jest diagnoza integracji sensorycznej. Na podstawie wyników i obserwacji opracowany zostaje indywidualny program terapii, a także program domowy, który dziecko realizuje w domu pod okiem rodzica.
Diagnoza integracji sensorycznej opiera się na:
– szczegółowym wywiadzie z rodzicami,
– kwestionariuszu sensomotorycznym,
– obserwacji klinicznej,
– obserwacji dziecka w zabawie spontanicznej i ukierunkowanej,
– w przypadku dzieci powyżej 4 roku życia na specjalistycznych testach.

