ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi) to jedno z najczęstszych zaburzeń neurorozwojowych u dzieci i młodzieży. Objawy często zaczynają się w dzieciństwie, ale u wielu osób utrzymują się również w dorosłości, wpływając na codzienne funkcjonowanie, relacje, naukę lub pracę i mogą obejmować trudności z koncentracją, nadmierną ruchliwość, impulsywność, problemy z organizacją i wytrwałością w działaniu.
Profesjonalna diagnoza ADHD pomaga lepiej zrozumieć siebie lub swoje dziecko, ułatwia dostęp do skutecznego wsparcia terapeutycznego i edukacyjnego, a w razie potrzeby – także farmakologicznego.
Jak wygląda proces diagnozy ADHD?
- U dzieci i młodzieży:
Podzielony jest na 4 etapy:- I. etap – wywiad z rodzicem/opiekunem – to spotkanie, podczas którego specjalista przeprowadza szczegółowy wywiad z rodzicem/opiekunem (50 min.)
- II. etap – spotkanie z dzieckiem i rodzicem/opiekunem, wypełnienie kwestionariuszy testów Conners 3 (50 min.)
- III. etap – test komputerowy MOXO – to komputerowy test diagnostyczny służący do oceny objawów charakterystycznych dla ADHD, badający cztery główne obszary funkcjonowania: uwagę, koncentrację, impulsywność i nadaktywność (50 min.)
- IV. etap – przekazanie opracowanej diagnozy i zaleceń do terapii (50 min.)
- U dorosłych:
- I. etap – wywiad diagnostyczny z wypełnieniem kwestionariusza – DIVA-5 – dotyczący obecnych trudności i historii objawów z dzieciństwa (spotkanie 100 min.)
- II. etap – test komputerowy MOXO – to komputerowy test diagnostyczny służący do oceny objawów charakterystycznych dla ADHD, badający cztery główne obszary funkcjonowania: uwagę, koncentrację, impulsywność i nadaktywność (50 min.)
- III. etap – przekazanie opracowanej diagnozy i zaleceń do terapii (50 min.)
Kiedy warto rozważyć diagnozę ADHD?
- U dzieci i młodzieży:
- trudności w skupieniu uwagi, zapominanie, nadmierne rozkojarzenie,
- nadruchliwość, impulsywne zachowania,
- trudności w nauce lub relacjach rówieśniczych,
- szybkie zmęczenie przy nauce, łatwe rozpraszanie,
- trudności z organizacją, planowaniem i kontrolą emocji, szybkie zmiany nastroju.
- U dorosłych:
- trudności z planowaniem, organizacją aktywności i kończeniem zadań,
- trudności ze skupieniem uwagi na zadaniach lub aktywnościach
- unikanie zadań wymagających dłuższego wysiłku umysłowego
- łatwe rozpraszanie się pod wpływem bodźców zewnętrznych,
- towarzyszące poczucie wewnętrznego niepokoju,
- impulsywne decyzje, częsta frustracja, przeciążenie bodźcami,
- trudności w pracy, relacjach lub w codziennym funkcjonowaniu.
Diagnoza ADHD może być pierwszym krokiem do realnej zmiany – lepszego zrozumienia siebie lub dziecka, bardziej skutecznego działania i poprawy jakości życia.

